3 tips voor portret nabewerking

portretten met ziel nabewerking tips

Tip 1: bepaal hoeveel tijd je investeert in de nabewerking

Het is geen geheim dat ik aan het stuk nabewerking veel aandacht geef. Ze komen helaas niet zo uit mijn camera rollen. Toch zit ik geen uren aan een portret te sleutelen. De tijd die ik aan de nabewerking besteed hangt af van het doel van de foto.

De ‘proofs’ die ik aan klanten laat zien, van waaruit ze hun uiteindelijke keuze maken, behoeven geen uitgebreide retouchering. Ik zou mezelf in de vingers snijden als ik aan elke foto die ik laat zien een uur zou nabewerken, om vervolgens 90% niet te gebruiken. Ik daag mezelf uit om 5 minuten per proof te besteden.

Alleen de portretten die gekozen worden om geprint te worden haal ik zorgvuldig door mijn Photoshop workflow. Hier kan ik vervolgens heel precies in zijn. Elk stofje en afleidend haartje wordt weggepoetst. Voor werk wat groot aan de muur gaat neem ik rustig de tijd. Klanten betalen voor kwaliteit, dus dit wil ik ook leveren. Ik denk dat ik per portret wel een uur kan besteden, een beetje afhankelijk van wat het nodig heeft. Vooral afstemming tussen twee of meerdere portretten vragen tijd en aandacht.

Foto’s die ik lever aan modellen, als dank voor hun komst tijdens een workshop of vrij werk sessie, krijgen een soort ‘in-between’ behandeling. Ze moeten er mooi voor sociale media uitzien, maar hoeven niet 100% vergroot perfect te zijn, zoals wel het geval is bij foto’s die voor print worden geprepareerd.

Bepaal dus vooraf goed wat een realistische duur is voor je nabewerking en of dit nog in verhouding staat met het doel.

Tip 2: leid de aandacht naar wat belangrijk is

Zo simpel, maar zo vaak niet goed uitgevoerd. Als fotografen schilderen we met licht. Onze lichtbron is daarom ons voornaamste materiaal. Hoe beter je je portret in camera hebt belicht, hoe minder werk je achteraf in de nabewerking hebt.

Toch kun je, bijvoorbeeld door gebruik van doordrukken en tegenhouden (Dodge & Burn) de kijker manipuleren in kijkrichting. Een basisprincipe hierin is dat het oog wordt getrokken naar de meest lichte delen van een foto. Contrast en kleur zijn ook aandachtstrekkers.

Gebruik deze informatie in je keuzes tijdens het nabewerken. De ogen zijn de poort naar de ziel, zegt men. Daarom zorg ik ervoor dat het gezicht en de ogen voldoende licht krijgen, ten opzichte van de achtergrond en kleding. Soms reflecteren kleding, nek of armen meer licht dan het gezicht. Dit maak ik dan donkerder, zodat het niet afleidt. Ik wil dat de ogen en het gezicht als eerst wordt gezien, niet de handen!

Het kan helpen om af en toe het beeld op zijn kop te draaien, zodat je de lichtwaardes wat objectiever kunt analyseren.

Tip 3: don’t overdo it! Or do!

In onze zoektocht naar een eigen stijl is het logisch om verschillende technieken in de nabewerking uit te proberen. Je wilt onderscheidend zijn en je eigen ‘sausje’ over je portret gieten. Juist als je wat langer naar een portret kijkt, kan het ineens wat gaan tegenvallen. De impact die je wilt meegeven lijkt soms te missen, althans, zo ervaar ik het.

Een gevaar wat hier op de loer ligt is dat je gaat overbewerken. Te scherp, teveel contrast, te heftige kleuren…

Het is zo goed om af en toe even weg te lopen tijdens je proces. Een uurtje, of nog beter, een dag later met frisse ogen opnieuw kijken kan werken. Soms is minder echt sterker.

En af en toe is het juist tegenovergesteld merk ik, dan mag het juist wel wat meer.

De juiste balans vinden is niet makkelijk. Omdat je stijl zich ontwikkelt, is het juist goed om nieuwe dingen uit te proberen. Stel je voor dat je al vijf jaar lang dezelfde keuzes maakt,.. daar zit geen vernieuwing in.

Durf, maar met mate. 😉

Wil je precies leren hoe ik stap-voor-stap een portret nabewerking in Photoshop?
Ik deel alles (geen geheimen!) in mijn cursus.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *