Hoe bepaal je je tarief als fotograaf?

tarief bepalen fotograaf

Een veelbesproken onderwerp onder fotografen. Open een willekeurige Facebookgroep voor fotografen en je vindt geheid posts over tarieven bepalen. Nu ben ik geen ondernemerscoach. Mijn kennis over ondernemen, positioneren en tarieven bepalen komt uit mijn eigen ervaring, boeken die ik lees en een cursussen die ik heb gevolgd.

Toch wil ik mij over dit onderwerp uitspreken.

Het valt me namelijk op dat veel fotografen hun diensten en aanbod laag prijzen. Bedroevend laag.

Als je per uur uitgerekend meer verdient met de post rondbrengen dan met je fotografie, zou ik de post gaan rondbrengen. Is beter voor je gezondheid. Houd fotografie dan lekker als hobby.

Heb je echter het verlangen om een inkomen te generen uit je fotografie werkzaamheden, vraag dan professionele tarieven.

Ik hoor het je al zeggen: “Maar ik hoef er helemaal geen inkomen uit te halen, ik doe het erbij. Ik hoef er niet van te leven.”

Ja, dus?

Als een bakker broodjes bakt als bijberoep, dan hoeft ‘ie ze toch niet (zo goed als) gratis weg te geven?

tarief bepalen fotograaf

Wat is er mis met geld ontvangen voor je inzet, talent, ervaring en niet te vergeten enorme waarde die je toevoegt aan het leven van een ander?

En heb je wel eens bedacht dat mensen het misschien wel fijn vinden om aan de andere kant van de uitwisseling het gevoel van balans te ervaren? Hiermee bedoel ik dat het niet prettig is om voor je gevoel minder te betalen dan de waarde die je krijgt. Je ontneemt mensen de kans voor een eerlijke oversteek als je te laag zit in je prijs.

Hoe zou het voelen als jouw werk beloont werd met waardering, erkenning en een tegemoetkoming?

De uitwisseling die we met elkaar hebben bepaald als samenleving is geld. Je koopt je boodschappen toch ook niet met een eeuwige dankbaarheid en lieve lach?

En als je wel het verlangen hebt om uit fotografie je volledige salaris te halen, dan is het time to get real.

Het lijkt ingewikkelder dan het is.

  1. Bereken wat je nodig hebt aan salaris per jaar.
  2. Bereken alle bijkomende kosten. De vaste lasten, de variabele kosten. De inkomsten belasting die je moet betalen. De wet zorgverzekering, BTW, investeringen in materiaal en trainingen. Je buffer, voor als er weer zo’n leuke pandemie voorbij komt of je je been breekt.
  3. Bereken realistisch hoeveel klanten je per maand kan bedienen. Houd speling met vakanties, rustigere maanden.
  4. Bepaal je gemiddelde omzet per klant.

De KVK maakte er een overzichtelijk filmpje van.

Los van de berekening is er nog een belangrijk aspect wat niet over het hoofd mag worden gezien.

Het aspect waar je valkuil waarschijnlijk zit. De spreekwoordelijke angel, die je maar al te graag over het hoofd ziet. Want het vraagt radicale eerlijkheid.

Hoeveel vind je jezelf waard?

Of laat ik het beter stellen: hoeveel vind je je aanbod waard?

Geloof je wel in wat je te bieden hebt? Zie, erken en voel je je meerwaarde?

Waar zoeken mensen naar als een dierbare overlijdt? Juist, naar foto’s.
Waar kijken mensen jarenlang met nostalgie en weemoed naar terug? Juist, naar foto’s.
Wat brengt een hernieuwde zelfvertrouwen en eigenwaarde teweeg? Juist, foto’s.

Jouw werk doet er toe. Jouw werk heeft impact.

En als je daaraan twijfelt, vraag jezelf dan waar dat aan ligt.

Het kan natuurlijk zijn dat je nog niet op het niveau bent waarop je wilt zijn om met vertrouwen prijzen te vragen die passen bij je gewenste inkomen. Daar is een hele simpele oplossing voor: je gek oefenen, bijleren en je portfolio zo mooi maken dat mensen niet om je heen kunnen.

Misschien heb je issues met geld. Belemmerende overtuigingen. Er zijn bijzondere boeken over dit thema geschreven. “Het boek van overvloed. Geld kracht & liefde.” bijvoorbeeld. Of “Think and grow rich” is ook eentje die verschil in je zienswijze kan maken.

Gebrek aan zelfvertrouwen, angst voor afwijzing, faalangst. Niks is mij vreemd en jou waarschijnlijk ook niet.

Wil je jezelf serieus nemen als ondernemende fotograaf, ga dan in onderzoek.

Vraag jezelf heel eerlijk wat jou ervan weerhoudt om een professioneel tarief te bepalen. Doe het, duik erin. Je bent het niet alleen aan jezelf verplicht, maar ook aan het vak, je collega’s en je klanten.

Want als wij fotografen niet de waarde van ons werk verkopen, wie gaat het dan doen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *