Mede-Fotografen: collega of concurrent?

fotografen concurrentie of collega

Onlangs nodigde fotografe Linda Hemmes me uit voor een gesprek over mijn fotografie in haar podcast Je Fotografie Business in Beeld. We spraken onder andere over mijn aanpak in fotografie en hoe ik de ziel probeer te vangen in een portret. Een fijn en open gesprek.

Linda is een geweldige fotografe, maar vooral ook een genereus positief ingesteld persoon. Zij gelooft namelijk niet in concurrentie. Er zijn genoeg klanten voor iedereen, stelt ze.

Als je denkt in competitie, dan denk je in tekort. Linda is veel meer thuis in de wereld van manifesteren dan ik, maar het zijn concepten die mijn interesse wekken. Denken in tekort leidt tot tekort, tot schaarste, zo stelt de wet van aantrekking. Het boek van overvloed, geld kracht en liefde, beaamt dit. (Aanrader trouwens!)

Linda Hemmes podcast Iris Valentina

Maar is dit ook zo? Is er genoeg werk voor elke fotograaf?

Sinds de opkomst van betaalbare camera’s en het digitale afdrukken, zijn er vele trigger-happy mensen bijgekomen. Vooral veel vrouwen valt me op.

Op de website van KVK lees ik:
” In het KVK Handelsregister staan 22.382 fotografen ingeschreven. Daarnaast zijn er 13.000 ondernemers met fotografie als nevenactiviteit. Het aantal zelfstandig fotografen blijft groeien. Jaarlijks komen er zo’n 2.500 bij.”

Dat betekent dat er voor grofweg elke 370 volwassen inwoners van Nederland er eentje fotograaf is. Maar dus 369 niet. En die 369 mensen hebben allemaal wel eens een foto nodig. Misschien niet elk jaar, maar vaak genoeg. Geboorte, verloving, bruiloft, uitvaart. Zakelijke portretten, schoolfotografie, evenementen. Portret en lifestyle. In dit rijtje benoem ik alleen maar het fotograferen van mensen. Denk ook eens aan al die fotografen die zich richten op producten, kunst, huizen, reizen, journalistiek.

Ik bedien zelf ongeveer 30 klanten per jaar. Veel fotografen willen meer klanten misschien, maar voor mij is dit voldoende. Mijn ondernemersmodel richt zich op maatwerk voor een hoger tarief. Kwaliteit boven kwantiteit.

Dus als we even in de cijfers zouden blijven, heb ik er in elk genoeg ‘over’ om door te geven.

Jouw specifieke klantgroep

Nu is rekenen en cijfers interpreteren niet mijn sterkste kant, dus misschien zie ik het verkeerd. Laat ik het daarom eens vanuit de ‘zielvolle’ kant bekijken.

Ik geloof dat we het meeste bijdragen in de wereld als we trouw zijn aan onze talenten, interesses en vaardigheden. Het heeft geen zin om mij op een notariskantoor neer te zetten. Ik zou letterlijk in slaap vallen bij het opstellen van een akte. Ik zou de minst effectieve werknemer zijn. Wat ik moet doen is creëren. Een portret, een blog, een cursus, een project. Dan kom ik tot mijn recht.

Eigen stijl

Binnen mijn voorkeurswerk ontwikkel ik mijn eigen stijl. Ik maak gewoonweg wat ik het mooiste vind. Al jaren lang werk ik hieraan en dit blijf ik tot het einde der dagen doen. Door mezelf hierin uit te dagen, blijf ik in ontwikkeling. Mijn stijl zal daarom steeds een beetje veranderen, maar altijd de mijne zijn.

Product en dienst

Bij mijn stijl hoort een product en een dienst. Ik vind op dit moment dat mijn portretten het best tot hun recht komen op een prachtig fine art papier (ik ga hiervoor naar Jan R. Smit), zwevend gemonteerd in een klassieke houten baklijst zonder glas. Hier kan eventueel een mooi kunstboek bij, met een stuk of tien outtakes van de sessie.

Mijn dienst bestaat uit een persoonlijk consult, om vooraf alle wensen te bespreken. Daarnaast een portretsessie waarin ik alle tijd neem en er hoogstens twee per dag doe, maar als het even kan maar één. Ik lever nazorg, waarin ik me opnieuw afstem op mijn klant. Kortom, zowel mijn product als mijn dienst klopt bij het werk wat maak en bij wie ik ben.

Bewuste keuze

Omdat dit helder is, zal dit een type klant aanspreken die hiervan gecharmeerd is. Mijn klanten waarderen de persoonlijke benadering. Zij houden van kwaliteit boven kwantiteit. Ze genieten van het ‘kunstwerk van hun kind’, wat thuis aan de muur pronkt. Deze klant kiest bewust voor mij.

En dat is nu precies de reden waarom voor mij concurrentie niet van belang is. Niet omdat ik me zozeer verheven of de beste voel. Integendeel. Ik ken zeker vlagen van onzekerheid en zelftwijfel. Het is omdat ik alleen maar klanten wil die precies willen wat ik kan bieden. Als zij andere wensen hebben, dan verwijs ik ze met liefde door naar een collega fotograaf. Ik kan hen niet geven wat ze willen, dus waarom zou ik een uitwisseling aangaan die beide partijen onbevredigd achter laat?

Directe concurrentie

Nu zijn er natuurlijk ook fotografen die een soortgelijke stijl, product en dienst aanbieden. Directe concurrenten zou je kunnen zeggen. Soms voel ik een stukje angst opkomen als ik daaraan denk. Want ondanks dat ik niet veel klanten bedien per jaar, wil ik ze natuurlijk wel graag hebben. Wat als iemand anders er met mijn ideale klant vandoor gaat? Wat als niemand mij boekt? Ben ik te duur? Ben ik wel goed genoeg? Heb ik het wel in huis om te slagen?

Ondernemersvaardigheden ontwikkelen

Het enige wat ik kan doen is mijn best. Dit houdt in dat ik goede kwaliteit en service blijf leveren. Daarnaast blijven mijn ondernemersvaardigheden zo belangrijk. Soms een ondergeschoven kindje bij mij. Ik vind fotograferen nu eenmaal stukken leuker (en veiliger) dan marketing, netwerken en sales. Liefst mik ik op mond-tot-mond reclame. Gelukkig is dit voor een gedeelte voldoende. Tevreden klanten hebben nu eenmaal vrienden. Het is alleen niet altijd voldoende. Daarom daag ik mezelf uit om uit mijn comfort zone te treden en ook het stuk zakelijk aan te pakken. Schoorvoetend, maar toch.

Een positieve energie

Zolang ik blijf werken aan mezelf en mijn bedrijf, hoef ik niet misgunstig naar anderen te kijken. Het siert niet. Verongelijkt en verbitterd zijn geeft een slechte energie af. Mensen kopen niet bij deze ondernemers. Denk maar aan marktkraampjes. Waar haal jij je groente? Bij de chagrijnige verkoper die alsmaar klaagt? Of bij diegene die altijd vriendelijk lacht en oprecht dankbaar is dat je iets koopt?

Conclusie

Mijn conclusie is dat ik niet met zekerheid kan zeggen dat concurrentie niet bestaat.

Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat mijn houding ten opzichte van mijn werk en (potentiële) klanten het verschil maakt. Door enthousiast en met liefde mijn klanten te bedienen blijf ik in een positieve stroom. Als ik mijn aandacht zou richten op wat andere fotografen doen, zou ik in zorgen en schaarste-gevoel terecht kunnen komen. Liever focus ik me op wat ik kan bijdragen. Het voelt vele malen fijner om plezier te hebben in mijn werk en om met gerichte aandacht de mooiste portretten te maken die ik kan, dan om bang te zijn en anderen hun werk te misgunnen. Sterker nog, ik ben blij wanneer fotografen klanten boeken, liefst nog voor een professioneel tarief. Het zou alleen maar betekenen dat we als collectief zorg dragen voor het bestaansrecht van dit mooie vak.

Is dit altijd makkelijk om te doen? Nee. Het is bij mij echt geen continue flow van positiviteit en succes. Het vraagt een grens zetten bij jezelf, als je merkt dat je aandacht op zaken is gericht die je niet helpen. En dit is een oefening. Een herhaaldelijke oefening. Maar wel eentje die je plezier en verkoop zal bevorderen.

Uiteindelijk kan ik het alleen maar met Linda’s mindset eens zijn en ik hoop jij ook.

Let’s lift each other up, not tear each other down.

2 Comments

  1. Nieuwe dingen is zeker leuk!! En het maakt dingen makkelijker merk ik. Wat in het begin spannend was, gaat later vanzelf.

  2. Mooi hoe je het omschrijft.
    Ik voel ook die concurrentiestrijd niet, maar eveneens soms wel de onzekerheid die soms opspeelt.
    Wetend dat mijn prijzen nog mogen groeien samen met mijn kennis en kunde…
    Die ondernemersvaardigheden zijn idd wel belangrijk op z’n tijd. Zeker in een omgeving waar het redelijk verzadigd is van fotografen. Herkenbaar dat fotograferen toch leuker is als de ondernemers skills onderhouden 😇 Toch vind ik al die nieuwe dingen leren ook wel heel erg leuk op z’n tijd. 😁

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *