Sociale media: zegen of vloek?

instagram zegen of vloek

Een paar weken geleden besloot ik om deze zomer een break te nemen van drie maanden. Een periode zonder werk: geen klanten, geen opdrachten en geen sociale media. Een moment van bezinning, rust en onderzoek. De beslissing gaf al rust, al voor de sabbatical was begonnen. Alhoewel ik vanaf juli wilde vrij nemen, merkte ik dat mijn perspectief op sociale media al begin juni veranderde.

Voor wie ben je zichtbaar?

Want voor wie doe ik dat eigenlijk? Dagelijks op Instagram zichtbaar zijn. Facebookgroepen onderhouden. Posten, verhalen schrijven, reageren, antwoorden. Elke keer weer persoonlijk, ludiek en bijzonder moeten/willen/proberen te zijn. Om jezelf te onderscheiden natuurlijk en om op te vallen. Potentiële klanten aan je te binden.

Een tijd lang onderhield ik de sociale media met plezier. Als fotograaf is Instagram een ideale etalage. Het hele medium is gericht op beeld, wat wil je nog meer? Het geeft mogelijkheid om in contact te komen met gelijkgestemden (Facebookgroepen zijn hier ideaal voor). Het is een gratis marketing methode om die ideale klant te bereiken.

Ook je creativiteit kan je kwijt in sociale media. Leuke reels en stories maken bijvoorbeeld.

En natuurlijk fotografen en kunstenaars volgen. Inspiratie en genieten van dit prachtige vak!


Het is alleen meer dan dat.

Onzekerheid

Het is ook een broedplaats voor onzekerheid. Vergelijk ligt op de loer als een sluipmoordenaar. Andere fotografen die met gemak grote hoeveelheden likes verzamelen, soms met foto’s die toch echt onder doen aan die van jou. Het verongelijkte slachtoffer is geboren.

Ondernemers die lijken te weten wat ze doen. Zij hebben wèl hun zaakjes op orde. Jij niet. Jij doet maar wat. Je gebrek aan zelfvertrouwen wordt gevoed. Acties, campagnes, weggevers… moet je daar ook aan meedoen? Oh, die zit vol tot aan de zomer.. en jij hebt nog maar twee boekingen.

Herkenbaar? Het is voor mij iedere keer opnieuw een oefening om van bovenstaande gedachten weg te blijven. De ene dag ben ik daar succesvoller in dan de andere.

Het verlamt en brengt een negatieve mindset. Een mindset die ervoor zorgt dat je minder, in plaats van meer klanten zal aantrekken.

Ben je een bijdrage aan het leveren of zoek je goedkeuring?

Voor mij is bewust leven de poort naar een betere portretfotograaf zijn. Als ik sociale media open, vraag ik mezelf daarom af: wil ik een bijdrage leveren (of ontvangen) of zoek ik goedkeuring?

Oh wat is goedkeuring toch fijn. Ik word gezien! Ze vinden me leuk! Ik kan het! De hoeveelheid likes worden een meetlat voor je succes en zelfvertrouwen. Maar dus ook een waardering voor de kwaliteit van je werk. Dat terwijl in de praktijk soms briljante kunstwerken met een handjevol likes en een enkele comment achterblijven, terwijl een hap-snap foto viraal kan gaan. Het is een kostbare denkfout: je eigen werk laten keuren door het publiek.

Zes jaar van je leven

Er is een onderzoek in Amerika gedaan naar de hoeveeltijd tijd die mensen doorbrengen op sociale media. De prognose is dat mensen die nu leven, aan het einde van hun leven gemiddeld zes jaar(!) op sociale media hebben doorgebracht.

De vraag die rijst is: hoe ervaar je die tijd online?

Er zijn een heleboel pluspunten en sociale media kunnen je bedrijf dragen. Maar er zijn ook minpunten. Neerhalende, energie vretende minpunten.

Het heeft mij aan het denken gezet. De tijd die ik op de sociale doorbreng, is dat goed bestede tijd? Vul ik mijzelf met inspiratie, connectie en gerichte marketing? Of leid ik mezelf af, voel me ik onzeker en scroll ik maar wat heen en weer?

Rust en richting

Inmiddels ben ik een paar weken ‘offline’ en ik moet zeggen dat het me prima bevalt. Ik ervaar meer rust. Ik kijk minder op mijn telefoon en meer om mij heen. Het bespaart tijd en energie. In plaats van insta stories en posts schrijven, schrijf ik nu op deze website. Een plek zonder afleiding, waar ik gerichter mijn inzichten en kennis kan delen. Want dat is wat ik graag doe: mijn passie voor portretfotografie delen.

Bang om volgers kwijt te raken tijdens deze break ben ik niet. Ik geloof dat zolang je waarde biedt waar behoefte aan is, de volgers wel weer komen (of blijven). Wanneer en hoe ik weer actief word op de socials weet ik nog niet. Het zal zich wel ontvouwen, precies zoals mijn sabbatical bedoelt is. Even een stap terug om met nieuwe blik te kijken naar de richting van mijn bedrijf.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *