De verstillende blik in een portret vangen

verstillende blik portret

“Hoe krijg je die verstillende blik bij kinderen?”, vroeg een fotograaf me laatst.

Het krijgen van een verstillende blik in een portret is een combinatie van factoren, plus een stuk ervaring natuurlijk. Het belangrijkste aspect is dat die verstilling eerst in de fotograaf moet zitten. Als ik rust in mijn portret wil, zal ik eerst zelf rustig moeten zijn.

Het portret dat je maakt is een weerspiegeling van jezelf.

Je kunt je daarom ook afvragen of een portret meer zegt over de geportretteerde of over de fotograaf.

“Ja, maar jij bent heel rustig van aard. Jij straalt gewoon rust uit. Logisch dat kinderen dan rustig worden.”

Klopt gedeeltelijk. Ik hoor vaker dat ik rust uitstraal. Mijn stem is rustig, ik neem de tijd als ik praat en je hoort me niet snel schreeuwen.

Dat terwijl ik van binnen me wel onrustig kan voelen. Ik pik namelijk alles op. Mijn antennes staan altijd aan en mijn hersenradars nemen zelden een break. Geef mij teveel prikkels en ik verander ogenblikkelijk in een stresskip. Hoe ik tien jaar in de horeca heb kunnen werken is me nog steeds een raadsel. (Het ging overigens gepaard met een aantal paniekaanvallen per dag, maar dat terzijde. 😉 )

verstillende blik portret

Balans zoeken

Juist daarom houd ik van rust. Ik geniet van een boswandeling. Ik geniet ook van een avondje uit, maar eens per week is meer dan genoeg voor me. Een prikkelarme omgeving is belangrijk voor me. Ik kan niet muziek luisteren terwijl ik fotografeer bijvoorbeeld. Dat leidt me teveel af. Uiteindelijk draait het ook bij mij om balans tussen activiteit en passiviteit.

Dat ik rust zoek in mijn portretten past bij mij. Om die rust in te zetten als gereedschap terwijl ik fotografeer moet ik oefenen. Met ademhalingsoefeningen. Meditatie. Mindfulness.

Het gaat niet vanzelf.

verstillende blik portret

Portretfotografie is een manier van leven

Portretfotografie is zoveel meer dan het moment waarop je daadwerkelijk foto’s maakt. Het is een manier van leven. Jouw staat van zijn bepaalt je keuzes. Jouw waarom bepaalt wat je nodig hebt om tot jouw stijl fotografie te komen.

Jezelf als instrument gebruiken brengt je dichterbij de expressie die je voor ogen hebt. Maar ook aansturing en poseren is een belangrijk element.

Drie belangrijke pijlers wil ik noemen:

  • adem
    Door zelf rustig te ademen, maar ook je model rustig te laten ademen vertraagt het zenuwstelsel. Er treed ontspanning op in het lichaam en met name het gezicht. Het geeft een positief effect op natuurlijke poses. Na een paar diepe ademteugen verandert de blik in de ogen. Daar zit de verstilling.
  • gronding
    Je voeten voelen. Als fotograaf en ook weer als model. Het is zo belangrijk. Voel de aarde onder je voeten. De dragende kracht die hierin zit. Het maakt je aanwezig in het moment. Cruciaal voor een verstillende blik.
  • aandacht
    Aansluitend op de vorige twee punten volgt aandacht. In het hier-en-nu zijn en volledige focus op de taak die je doet leggen zie je terug in het portret. Die ogen reflecteren namelijk waar de aandacht zit. Als die wakker en aanwezig moeten zijn, zal jij dat als fotograaf ook moeten zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *